Διαφυγή (escapement)

Η διαφυγή (escapement) είναι ένας μηχανισμός τοποθετημένος μεταξύ του συστήματος τροχών (gear train) και του ρυθμιστικού οργάνου (balance) του ρολογιού.

Η λειτουργία της διαφυγής στοχεύει στο να παλινδρομεί (παλινδρόμηση είναι η κίνηση που γίνεται εναλλακτικά προς μία κατεύθυνση και προς την αντίθετή της) το ρυθμιστικό όργανο του ρολογιού σε συγκεκριμένες χρονικούς περιόδους αντικαθιστώντας την ενέργεια που χάνεται εξαιτίας της τριβής καθώς και της αντίστασης του αέρα.

Η αντικαθιστάμενη ενέργεια προέρχεται από την κινητήρια δύναμη του μηχανισμού (ελατήριο) και μεταφέρεται στη διαφυγή μέσω του συστήματος τροχών.

Σκοπός της διαφυγής:

  • Να διατηρεί τις παλινδρομικές κινήσεις του ρυθμιστικού οργάνου (αντικαθιστά την ενέργεια που χάνεται εξαιτίας της τριβής)
  • Να διανέμει την ενέργεια που προέρχεται από την κινητήρια δύναμη στο ρυθμιστικό όργανο
  • Να μετρά τις παλινδρομικές κινήσεις της ρυθμιστικής συσκευής

Στο πέρασμα των χρόνων έχουν κατασκευαστεί εκατοντάδες διαφορετικές διαφυγές, αλλά οι περισσότερες παρήχθησαν μόνο ως μεμονωμένα πρωτότυπα ή σε αρκετά περιορισμένες εκδόσεις και για αυτό εν τέλει καταργήθηκαν.

Στις μέρες μας συνεχίζεται να παράγονται μόνο 6 είδη διαφυγής τα οποία χρησιμοποιούνται σε μηχανισμούς εδώ και μεγάλη χρονική περίοδο.

Η βιομηχανοποίηση της ωρολογοποιίας ευνόησε ως εκ τούτου την μαζική παραγωγή διαφόρων διαφυγών (Cylinder, Swiss lever, Pin pallet, Detent και Co Axial) ώστε να έχουν αρκετή ακρίβεια στην καθημερινή τους χρήση, καθώς και μεγάλη αντοχή κατά της φυσιολογικής φθοράς τους σε μικρούς και επίπεδους μηχανισμούς ρολογιών (χρονόμετρα).